PENGUMUMAN

Kami telah berpindah ke laman web yang baru (www.dapperak.org)
Harap maklum.

DAP Perak Aktiviti

Rabu, 3 Ogos 2011

V.Sivakumar: Mendapat MyCard Selepas 18 Tahun

Kenyataan Media YB V.Sivakumar pada 1/8/2011 di Batu Gajah

Mendapat Kad Pengenalan Selepas 18 Tahun


Puan Komala a/p Palinisamy yang berumur 30 tahun telah berjaya memperolehi kad pengenalan MyCard selepas menanti 18 tahun. Beliau tidak memohon untuk kad pengenalan pada umur 12 tahun kerana perkara-perkara yang tidak dapat dielakkan. Beliau terpaksa melalui banyak halangan dan kesusahan selama 18 tahun kerana tidak memiliki kad pengenalan.

Beliau telah berkahwin pada tahun 1997 iaitu 13 tahun yang lalu secara upacara adat di sebuah kuil. Oleh kerana beliau tidak memilki kad pengenalan perkahwinan beliau tidak dapat didaftarkan di Pejabat Pendaftaran Negara. Hasil perkahwinan ini, pasangan suami isteri tersebut telah dikurniakan 4 orang anak. Dalam surat lahir anak-anak itu tidak terkandung nombor kad pengenalan ibu. Ini menimbulkan banyak masalah terutama apabila membuat pendaftaran sekolah.

Puan Komala juga memdapati sukar untuk mencari kerja kerana masalah kad pengenalan. Oleh yang demikian beliau terpaksa menjadi seorang suri rumah tangga.  Ini menjadi satu halangan untuk meningkatkan status  sosio-ekonomi  keluarga mereka.

Pasangan suami isteri ini telah datang berjumpa YB V.Sivakumar beberapa bulan yang lepas. Beliau telah membawa mereka sendiri ke JPN untuk membuat permohonan kad pengenalan dan membantu mereka dalam permohonan tersebut.

Kini puan Komala dan keluarga dapat melihat cahaya kerana berjaya memperolehi kad pengenalan MyCard.
Seterusnya Pusat Khidmat DUN Tronoh akan membantu menguruskan pendaftaran perkahwinan pasangan itu dan mengemaskinikan surat lahir keempat-empat orang anak mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan