PENGUMUMAN

Kami telah berpindah ke laman web yang baru (www.dapperak.org)
Harap maklum.

DAP Perak Aktiviti

Jumaat, 23 Disember 2011

Rakyat Perak Tidak Mudah Lupa

sivakumar Kenyataan Media YB V.Sivakumar, Timbalan Pengerusi DAP Perak, ADUN Tronoh pada 21/12/2011 di Ipoh.

Rakyat Perak Tidak Mudah Lupa

Dalam PRU 12 Rakyat Perak telah memberi mandat kepada PAS, DAP dan PKR untuk memerintah negeri Perak. Ketiga-tiga parti ini telah membentuk Kerajaan Pakatan Rakyat untuk memerintah negeri Perak . Tetapi, kerajaan Barisan Nasional yang dengki terhadap kerajaan baru Pakatan Rakyat itu telah menggunakan pelbagai taktik kotor untuk merampas kembali kerajaan pilihan rakyat. Barisan Nasional telah menggunakan kuasa kerajaan pusat untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di negeri Perak. Seluruh rakyat Malaysia tahu bagaimana Barisan Nasional membeli ‘katak’ untuk mereka kembali berkuasa di negeri Perak. Rakyat Perak tidak mudah lupa. Mereka sudah bersiap sedia menghadapi pilihanraya 13 untuk memberi satu tamparan kepada Barisan Nasional yang bongkak dan rakus dalam menjatuhkan kerajaan pilihan mereka. Rakyat Perak masih ingat tentang beberapa peristiwa hitam yang berlaku di pada tahun 2009. Antaranya ialah:

1) Peristiwa lompat katak yang menghilangkan majoriti kerajaan Pakatan Rakyat di DUN Perak.

2) SPR mencabar keputusan Speaker yang mengosongkan 3 kerusi DUN iaitu Behrang, Changkat Jering dan Jelapang.

3) Bagaimana Setiausaha Kerajaan Negeri membuat perangai menghalau Pimpinan Pakatan Rakyat daripada bangunan SUK.

4) Bagaimana Dato Seri Nizar dipaksa untuk meletak jawatannya sebagai Menteri Besar walaupun beliau tidak mahu berbuat demikian kerana kaedah yang bertentangan dengan undang-undang.

5) Perlantikan Dato Seri Zambry sebagai Menteri Besar baru tanpa menjatuhkan Menteri Besar yang sedia ada di dalam Dewan Negeri Perak melalui undi tidak percaya.

6) Perlantikan Penasihat Undang-undang Negeri untuk mewakili Speaker di Mahkamah walaupun Speaker tidak mahu pegawai itu mewakilinya. Tujuannya adalah untuk menghalang Speaker melantik peguamnya sendiri.

7) Menghalang Speaker mengadakan sidang DUN untuk menyelesaikan krisis politik negeri Perak. Alasan diberi bahawa Speaker tidak ada kuasa memanggil dewan bersidang. Sedangkan, Perintah-perintah Tetap Dewan Negeri Perak memberi kuasa itu kepada Speaker.

8) Tidak mengakui keputusan Jawatankuasa Hak & Kebebasan yang menggantung Dato Seri Zambry selama 18 bulan dan 6 orang EXCO lain selama 12 bulan daripada menghadiri sidang DUN.

9) Menggunakan ratusan polis, FRU dan samseng untuk menghalang ADUN-ADUN memasuki bangunan SUK untuk bersidang pada 3 Mac 2009.

10) Peristiwa Persidangan Bawah Pokok yang kemuncak akibat kejahatan Barisan Nasional menghalang Speaker menjalankan kewajipannya.

11) Memecahkan plak pokok demokrasi oleh manusia-manusia yang tidak bermoral.

12) Peristiwa Persidangan 7 Mei yang memalukan Perak dan Malaysia apabila berpuluh-puluh orang anggota polis memasuki Dewan Negeri Perak untuk mengusung keluar Speaker dan menguncinya dalam sebuah bilik stor.

13) Kekecohan yang berlaku dalam Dewan Negeri kerana melantik Dato Ganesan sebagai Speaker dengan cara yang jijik dan tidak sah.

14) Semua keputusan-keputusan mahkamah dalam Kes Menteri Besar, Speaker dan Ketua Kampung berpihak kepada Barisan Nasional, walaupun ramai pakar-pakar perlembagaan tidak bersetuju dengan keputusan-keputusan itu.

15) Pengakuan yang di buat oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Zaki baru-baru ini bahawa beliau tidak terlibat dalam melantik panel-panel hakim dalam semua kes-kes negeri Perak walaupun itu adalah keperluan mandatori mengikut peruntukan undang-undang.

16) Bagaimana Mahkamah Tinggi membuat keputusan bahawa Dato Seri Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah dan kemudian keputusan itu diubah semula pada keesokan harinya.

17) Peristiwa merampas jubah dan songkok Speaker di bangunan SUK dengan menggunakan kekerasan anggota polis.

18) Bagaimana Dewan Negeri disalah gunakan oleh Barisan Nasional dengan cara menutup MIC , tidak memberi peluang kepada ADUN-ADUN Pakatan Rakyat untuk berbahas, tidak menjawab soalan-soalan lisan dan bertulis, masa persidangan yang terlalu singkat, pihak media diletakkan dalam bilik galeri, tidak membenarkan rakaman audio dan video, berpuluh-puluh anggota polis mengawal persidangan dan macam-macam lagi.

19) Bajet 2010 diluluskan dalam 20 minit tanpa perbahasan.

20) Pelbagai laporan polis dan SPRM dibuat terhadap Speaker untuk mengertak dan mengugut Speaker daripada menjalankan tugasnya .

Semua peristiwa-peristiwa ini masih jernih dalam ingatan rakyat Perak. Barisan Nasional telah melakukan kesilapan besar dengan mengandaikan bahawa rakyat kita mudah lupa. Oleh itu, mereka telah menggunakan SPR, SPRM, mahkamah, polis, media, Setiausaha Kerajaan Negeri dan Penasihat Undang-undang Negeri untuk merampas kerajaan rakyat secara tidak sah. Tetapi, rakyat Perak tidak akan memaafkan Barisan Nasional kerana menggunakan segala bentuk kekerasan dan taktik kotor untuk rampas satu kerajaan yang diberi kuasa oleh mereka. Oleh yang demikian, Barisan Nasional haruslah bersedia untuk menerima tamparan rakyat dalam PRU13 bukan sahaja di negeri Perak malah kesan limpahan juga akan dirasakan di peringkat persekutuan.

Khamis, 15 Disember 2011

Perak Miskin Atau Aman Jaya?

sivakumar Kenyataan Media YB V.Sivakumar , Timbalan Pengerusi DAP Perak, ADUN Kawasan Tronoh pada 15 Disember 2011 di Ipoh.

Perak Miskin Atau Aman Jaya?

Negeri Perak pernah mempunyai satu wawasan untuk mencapai Perak Maju menjelang tahun 2015. Bolehkah matlamat ini dicapai oleh Perak? Menjawab soalan ini, Menteri Besar Perak Dato Seri Zambry mengaku bahawa negeri Perak telah tersungkur daripada landasan itu. Beliau mengaku bahawa sasaran PeraK Maju tidak boleh dicapai dalam tahun 2015. 

Walau bagaimanapun, beliau yakin bahawa Perak akan mencapai status negeri maju dalam tahun 2018 iaitu 3 tahun kemudian daripada tahun sasaran awal. Beliau memberi 2 alasan kenapa Perak tidak akan mencapai tahap negeri maju dalam 2015.

Pertama, beliau menuduh kerajaan Pakatan Rakyat yang memerintah negeri Perak selama 11 bulan pada tahun 2008. Beliau cuba siratkan bahawa Pakatan Rakyat telah mengagalkan agenda Perak Maju. Ini merupakan alasan yang tidak munasabah. Kerajaan Pakatan Rakyat telah meletakkan negeri Perak dalam landasan yang betul. Kerajaan Pakatan Rakyat Perak telah menyelamatkan negeri Perak yang telah terpesong 90° di bawah kerajaan Barisan Nasional. 

Kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak pernah mendapat pujian Ketua Audit Negara dalam menguruskan dana negeri dengan cekap dan berkesan. Maka, tuduhan yang dibuat oleh Dato Seri Zambry adalah tidak berasas. 

Kedua, beliau mengatakan bahawa krisis ekonomi global juga merupakan satu sebab yang menjadi halangan untuk mencapai Perak Maju pada tahun 2015. Perkara ini tidak dapat dinafikan kerana keupayaan sesebuah negeri adalah terikat dengan ekonomi global dan tidak dapat dipisahkan daripada kitaran dan pusarannya. Alasan ini boleh diterima kerana krisis ekonomi global akan meninggalkan impak yang ketara dalam ekonomi negeri yang berpaut kepadanya.

Dalam persidangan Dewan Negeri Perak yang lepas, Dato Seri Zambry juga berhujah bahawa usaha intervensi melalui pendekatan baru yang bersifat transformasi akan dicapai dibawah program Perak Aman Jaya. Menurutnya lagi, Perak Maju digantikan dengan Perak Aman Jaya setelah dikaji semula oleh Malaysian Institute of Economic Research pada tahun 2009.

Beliau juga ada menyebut bahawa matlamat Perak menjadi sebuah negeri maju akan dicapai pada tahun 2018 dengan bantuan intervensi program-program transformasi Perak Aman Jaya. Ini adalah satu kenyataan politik yang idealistik dan tidak menpunyai asas yang kukuh. Satu daripada kriteria untuk menjadi sebuah negeri maju ialah dengan memperlihatkan nilai KDNK per kapita negeri tersebut. Bolehkah Perak mencapai status negeri maju dalam tempoh 6 atau 7 tahun lagi? 

KDNK per kapita negeri Perak adalah dalam lingkungan USD 5000 sahaja pada masa ini. Jumlah ini setanding dengan KDNK per kapita bagi negara-negara membangun ataupun masih dalam kegelapan ekonomi. Sebagai contoh KDNK per kapita Peru ialah USD 5205 dan Serbia pula mencatatkan KDNK per kapita sebanyak USD 5139. KDNK per kapita Afrika Selatan dan Dominica ialah USD7274 dan USD6632 masing-masing. Daripada perbandingan ini dapat kita menilai di manakah letaknya status ekonomi negeri Perak ketika ini. 

Berikut adalah KDNK per kapita bagi beberapa negara maju, Norway (USD84144), Qatar (USD74901), Switzerland (USD 67779), Arab Saudi (USD57884), Amerika Syarikat (USD46860) Singapura (USD 43117) Jepun (USD42783) dan Jerman (USD40274). Bukankah angka-angka ini jauh lebih tinggi nilainya daripada KDNK per kapita negeri Perak yang hanya dalam ruang lingkup USD5000? Dalam keadaan seperti ini bolehkan Perak mencapai taraf negeri maju pada tahun 2018 seperti yang dimimpikan oleh Dato Seri Zambry dibawah program Perak Aman Jaya?

V.Sivakumar

DAP Taiping mengadakan Majlis Bersunat besar-besaran terbukti dakwaan UMNO meleset

IMG_9641IMG_9646 (Gambar 1 ) : Nga Kor Ming merasmikan Majlis berkhatam besar-besaran di Masjid Ekspo Taiping dengan merenjiskan air kepada kanak-kanak yang mengambil bahagian. Turut bersama beliau adalah Zainuddin bin Mohd Yusof dan Pakaruddin Bin Abdul Aziz.

IMG_9623 (Gambar 2 ) : Nga Kor Ming dan YB Zainuddin bin Mohd Yusof menerajui rombangan perarakan sempena Majlis berkhatam besar-besaran di Masjid Ekspo Taiping.

IMG_9589 (Gambar 3 ) : Nga Kor Ming, Zainuddin bin Mohd Yusof dan barisan pimpinan mengambil gambar sebagai kenangan bersamalebih 100 kanak-kanak yang menjalani istiadat upacara bersunat.

IMG_9697 IMG_9716 

(Taiping 14-12-2011)

DAP Taiping mencipta Sejarah lagi apabila mengadakan Majlis Berkhatam secara besar-besaran di perkarangan Masjid Eskpo di Taiping untuk tiga tahun berturut-turut.

Apabila Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyddin Yassin melemparkan tuduhan terbuka terhadap DAP dengan menuduh parti tersebut sebagai parti yang “anti Melayu, anti Islam dan Anti Sultan”, DAP Taiping hari ini membuktikan bahawa dakwaan sedemikian adalah usaha licik UMNO tanpa asas untuk mengaburkan mata rakyat jelata demi melanjutkan talian hayat politik UMNO yang kini hanya disifatkan tinggal nyawa ikan sahaja.

Majlis penuh istiadat dan berwarna-warni ini telah dirasmikan oleh Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming yang telah memberikan sumbangan peribadi sebanyak RM5,000 dari potongan elaun Ahli Parlimen beliau sebagai tanda sokongan memupuk semangat muhibbah dan perpaduan Nasional.

Dalam majlis tersebut, lebih dari 100 orang kanak-kanak yang berumur antara 4 hingga 10 tahun telah menjalani upacara berkhatam sebagai memenuhi tanggungjawab sebagai muslim. Upacara perasmian tersebut turut dimeriahkan dengan perarakan yang diiringi oleh pasukan kompang dan pemancuhan air oleh kereta bomba dari unit pasukan keselamatan. Turut hadir bersama pada Majlis tersebut adalah tetamu khas dan bekas Exco Agama Negeri Perak, YB Zainuddin bin Mohd Yusof, ADUN Aulong, YB Yew Tian Woh dan Pesuruhjaya PAS Parlimen Taiping, Ustaz Pakaruddin Bin Abdul Aziz.

Dalam ucapan perasmian beliau, Nga Kor Ming telah menegaskan bahawa DAP dan Pakatan Rakyat adalah parti yang berjuang untuk semua anak Malaysia tanpa mengira kaum, agama dan latar belakang budaya masing-masing kerana Pakatan Rakyat bertekad untuk mewujud dan melakar landskap politik baru tanahair kita supaya menghancurkan politik perkauman yang didokong oleh parti perkauman seperti MCA, MIC dan UMNO.

Nga kor ming berkata, bertentangna dengan dakwaan UMNO, apabila Pakatan Rakyat Berjaya memenangai kerajaan Pulau Pinang, peruntukan untuk agama Islam telah meningkat 100% hingga ke RM24 juta jika dibandingkan dengan RM12 juta ketika dibawah pemerintahan Barisan Nasional.

Selain itu, Kerajaan Negeri juga memberikan peruntukan sistematik tiap-tiap tahun kepada sekolah agama rakyat sebagai pengiktirifan terhadap sumbangan pendidikan Islam. Beliau memohon restu dari kaum Melayu untuk memberi peluang 5 tahun kepada Pakatan Rakyat untuk menerajui Putrajaya supaya rakyat dapat membuat bandingan prestasi pentadbiran di antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat. Beliau menegaskan bahawa sebagai pengundi bijak, ia adalah sangat penting bahawa pengundi menggunakan kesempatan pilihanraya mewujudkan system kerajaan yang boleh saling berganti dan hanya dengan saingan system dwi-parti ini rakyat akan memperolehi manfaat yang paling besar. “ Kita sudah bagi BN menang 12 kali dan sepanjang 54 tahun, apa salahnya kita bagi peluang sekali kepada Pakatan Rakyat untuk 5 tahun?” Nga menegaskan.

Selasa, 6 Disember 2011

SJKT Menglembu Memerlukan Bangunan Baru Dengan Segera.







Kenyataan Media YB V.Sivakumar  pada  6  Disember  2011 di Menglembu.



SJKT Menglembu Memerlukan Bangunan Baru Dengan Segera.


Adakah benar kerajaan sudah menyediakan peruntukan  untuk  membina bangunan baru untuk SJKT Menglembu. Jika benar, berapakah wang peruntukan yang telah diluluskan ? Bilakah kerajaan akan mula kerja-kerja membina bangunan baru untuk  sekolah  ini? SJKT Menglembu merupakan satu lagi sekolah Tamil yang memerlukan perhatian kerajaan dengan  segera. Sekolah ini mempunyai lebih kurang 304 orang murid pada tahun 2011. Tambahan pula ia  merupakan satu satunya sekolah Tamil di DUN Menglembu. Oleh itu, ibubapa di kawasan ini tidak ada peluang lain kecuali menghantar anak-anak mereka ke sekolah ini. Saya telah membangkitkan  isu sekolah ini dalam persidangan Dewan Negeri  Perak pada 24/11/2011.


Sekolah ini menghadapi pelbagai masalah yang perlu diselesaikan dengan segera. Masalah-masalah sekolah ini telah dibawa kepada perhatian pihak-pihak yang bertanggungjawab tetapi tidak ada sebarang tindakan yang sewajarnya telah diambil setakat ini.  Setiap pemimpin yang melawat sekolah ini hanya member i janji janji kosong untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh sekolah ini.



Selepas Sidang DUN ada pemimpin-pemimpin MIC negeri membuat kenyataan akhbar bahawa mereka telah menyelesaikan masalah sekolah ini. Ini tidak benar kerana tidak ada apa-apa bukti bahawa masalah yang dibangkitkan itu telah diselesaikan. Saya member amaran keras supaya jangan memberi janji kosong semata-mata untuk menipu masyarakat India dan menang pilihanraya.

Sekolah ini merupakan sebuah sekolah bantuan penuh kerajaan. Tetapi, kerajaan tidak memberi perhatian yang serius untuk menyelesaikan masalah bangungan sekolah ini. SJKT Menglembu hanya memiliki  6 buah bilik darjah  utama untuk menampung 304 orang murid. Setiap bilik darjah dikongsi  untuk digunakan sebagai 2 bilik darjah.  Masalah seperti ini tidak wujud di sekolah-sekolah kebangsaan. Ini menganggu proses pengajaran dan pembelajaran  di sekolah itu. Bunyi bising dalam bilik-bilik yang dikongsi itu menimbulkan suasana yang tidak menyenangkan guru-guru dan murid-murid di sekolah ini.

Tambahan pula, bilik komputer dan perpustakaan juga telah dijadikan sebagai bilik darjah untuk menampung keperluan yang tersedak. Oleh  yang demikian , perpustakaan dan bilik komputer tidak boleh berfungsi dalam keadaan biasa.  Ini merupakan satu bukti bahawa sekolah-sekolah Tamil sentiasa dianak tirikan oleh kerajaan persekutuan mahupun kerajaan negeri.

Walaupun kerajaan telah menjanjikan untuk membina bangunan baru untuk sekolah ini, tetapi janji itu bagaikan janji di atas angin.  Pemimpin-pemimpin MIC, seperti biasa  berkata, perkara ini ‘masih dalam perhatian dan tindakan kerajaan’. Inilah  frasa yang paling digemari oleh pemimpin-pemimpin MIC untuk melarikan diri daripada tanggungjawab.

Kerajaan boleh meluluskan peruntukan wang berjuta-juta ringgit untuk sekolah-sekolah kebangsaan tetapi sekolah Tamil Menglembu tidak dipedulikan walaupun masalah ini lama telah dibawa kepada perhatian kerajaan . Saya telah menulis surat kepada Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Pengarah Pelajaran Negeri Perak pada  16 Jun 2011. Tetapi setakat ini tidak ada sebarang maklum  balas mengenai hal yang dibangkitkan . Harap kerajaan akan menggunakan wang peruntukan Kementerian Pelajaran dalam belanjawan 2012 untuk membina bangunan baru untuk SJKT Menglembu.

Pada masa ini, pihak Tamil Pallithirvukullu sedang mengambil inisiatif untuk berjumpa dengan ibubapa untuk membincangkan masalah yang dihadapi oleh sekolah ini. Jika masalah ini tidak diselesaikan segera, maka satu tindakan yang lebih drastik perlu diambil untuk mencubit telinga pemimpin-pemimpin yang pura-pura tidur.



YB V.Sivakumar
ADUN Tronoh

Rabu, 23 November 2011

Ucapan YB Wong Kah Woh, ADUN Kawasan Canning dalam membahas Bajet 2012 Negeri Perak

WKW Profile 1 Ucapan YB Wong Kah Woh, ADUN Kawasan Canning merangkap Ketua Pemuda Sosialis DAP Perak, dalam membahas Bajet 2012 Negeri Perak pada 23.11.2011 (Rabu) di Dewan Negeri Perak Darul Ridzuan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Dengan izin Dewan yang mulia ini,

Terima kasih kerana mengizinkan saya untuk mengambil bahagian untuk membahaskan suatu bajet yang amat bersejarah ini, Bajet Negeri Perak dengan suatu catatan deficit bajet sebanyak RM50.14 juta, suatu angka yang terbesar dalam tahun-tahun kebelakangan ini.

Peningkatan Kecekapan system penyampaian

… bermula dari Dewan Negeri Perak

Kerajaan Negeri dalam pembentangan bajet negeri Perak 2012 telah menyentuh berkenaan dengan peningkatan kecekapan dan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan Kerajaan. Ini bukan kali pertama kita dengar dalam Dewan yang mulia ini berkenaan dengan keperluan peningkatan sistem penyampaian, yang mana isu ini telah dibangkitkan dalam Titah Perasmian Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja Perak Darul Ridzuan pada bulan April 2011 yang lepas.

Peningkatan kecekapan system penyampaian haruslah bermula dari Dewan yang mulia ini. Kita semua di sini mahu membangkitkan masalah Rakyat. Tetapi saya ingin menarik perhatian Dewan ini apa yang berlaku ke atas soalan-soalan yang dibangkitkan:-

(i) soalan bertulis pada 03.08.2010

Soalan 1: Saya pernah membangkitkan soalan bertulis berkenaan dengan mana perginya peruntukkan tahunan untuk kesemua kawasan yang dipegang oleh wakil rakyat Pakatan Rakyat. Jawapan diberikan untuk soalan ini adalah “tiada peruntukkan kepada wakil rakyat PR”, tetapi soalan sebenar adalah tidak terjawab, iaitu “dimanakah wang peruntukkan digunakan? Untuk projek apa? Dan diselaras oleh siapa?”

(ii) soalan bertulis pada 03.12.2010

Saya telah membangkitkan isu berkenaan dengan jumlah perbelanjaan rombongan / lawatan luar Negara oleh YAB MB dan Barisan EXCO sejak tahun 2009, yang mana jawapan yang diberikan pada ketika itu ialah “Jawapan akan dibekalkan kemudian”. Memandangkan tidak ada jawapan dibekalkan, saya telah bangkitkan soalan ini dalam persidangan bulan April 2011 yang lalu, dan soalan tersebut telahpun ditolak atas alas an “jawapan telah diberikan sebelum ini”.

Pada hakikatnya, bukanlah saya seorang yang menanyakan isu ini sahaja, soalan yang sama telah dan pernah dibangkitkan oleh YB Pantai Remis banyak kali, tetapi tidak ada jawapan yang dibekalkan. Saya tidak faham kenapa ia terjadi sedemikian, tetapi satu-satu prasangka yang boleh timbul adalah ia merupakan satu percubaan untuk menutup perbelanjaan sebenar yang terlibat.

Berkenaan dengan pengurusan Dewan yang mulia ini juga, saya ingin merakamkan syabas kepada Dato Tuan Yang Dipertua yang berani memperbetulkan kesilapan lampaunya setelah banyak kali dibangkitkan dan mengarahkan supaya tag-tag nama tidak perlu ditunjukkan kepada pengawal-pengawal berkenaan sebelum masuk Dewan. Ini adalah penting untuk mengukuhkan integrity dan kebebasan Dewan. Dato Yang Dipertua juga telah tidak mengulangi kesilapannya pada tahun 2009, yang mana bajet 2010 diluluskan dalam masa kurang daripada 30 minit.

Namun, terdapat banyak perkara lagi yang perlu diperbetulkan, saya mengesyorkan supaya dato Yang Dipertua dapat mengambil keputusan tegas, supaya dalam masa 2 hari lagi yang tertinggal dalam mesyuarat ini, memulihkan integrity Dewan supaya tidak meninggalkan nama yang tidak baik dalam sejarah. Salah satunya adalah untuk membenarkan semula rakan-rakan media kita yang selalu memainkan peranan yang penting, untuk ditempatkan semula di bahagian belakang dewan ini supaya liputan secara keseluruhan dapat dibuat. Biarlah rakan-rakan media melaporkan apa yang sebenarnya berlaku, khasnya apabila mic-mic ahli dewan ditutup.

Bajet 2012…

Bajet 2012 ini melibatkan satu deficit sebanyak RM50.14 juta, melibatkan suatu belanjawan sebanyak RM915.26 juta.

Antaranya, perbelanjaan untuk maksud pembangunan sebanyak RM321 juta telah menyumbang kepada 35% jumlah belanjawan, berbanding dengan margin tahun lepas iaitu sebanyak RM862 juta atau 31%. Dengan PRU-13 akan datang pada bila-bila masa, sememangnya kesemua orang tahu apakah tujuan sebenar peningkatan perbelanjaan tersebut.

Pada hari semalam, YB dari Pengkalan Hulu telah bersetuju bahawa ia merupakan satu bajet pilihanraya, dan telah memuji bajet ini dengan sebaiknya. Biarlah kita realistik di sini, sama ada ia merupakan satu Bajet Pilihanraya, itu merupakan prerogative yang dikuasai oleh pihak pemerintah, tetapi bagi sebuah kerajaan yang benar-benar utamakan kepentingan Rakyat, maka perlulah Bajet yang dibentangkan setiap tahun mencapai matlamat kebajikan Rakyat dan bukannya untuk satu tahun sahaja atau peruntukkan sekadar pemberian secara one-off sahaja.

Saya tidak mahu speculate sama ada Kerajaan Negeri berupaya untuk memupuskan deficit bajet RM50,14juta yang dibentangkan ini dalam tahun 2012, tetapi beberapa item dalam bajet 2012 haruslah kita ambil berat.

Cukai Balak: Item yang pertama adalah berkenaan dengan Cukai Balak. Anggaran kutipan pada tahun 2012 adalah sebanyak RM26 juta, dan ini merupakan suatu pelipatan ganda angka pendapatan sebenar pada tahun 2010 iaitu sebanyak RM12 juta sahaja. Dalam konteks ini, Kerajaan Negeri haruslah memperjelaskan bagaimanakah kita boleh menjangka suatu kutipan cukai balak yang berlipat ganda?

Samaada Kerajaan Negeri bercadang untuk menjalankan sistem tender terbuka seperti yang dicadangkan dalam Bajet 2009 yang dibentangkan oleh Kerajaan PR, yang sejurusnya meningkatan anggaran kutipan dari RM17 juta pada tahun 2008 ke RM40 juta pada tahun 2009 untuk menjanakan hasil yang lebih tinggi?

Sememangnya, kita tidak berharap dan tidak mahu nampak bahawa peningkatan dalam kutipan cukai balak adalah disumbangkan semata-mata daripada pemberian konseisi balak yang lebih banyak, kerana natural resources pada suatu hari nanti akan lupus, dan kita semua mempunyai tanggungjawab untuk melindungi natural resources yang penting ini.

Oleh itu, persoalannya, apakah pendekatan Kerajaan Negeri untuk menjana kutipan cukai balak yang lebih tinggi ini?

Cukai Tanah Tertunggak: Kerajaan Negeri telah menganggarkan bahawa kutipan cukai tanah tunggakan adalah sebanyak RM59 juta, suatu peningkatan berganda berbanding dengan pendapatan sebenar pada tahun 2010 sebanyak RM29.9 juta dan anggaran pada tahun 2011 dengan anggara RM35 juta. Dua persoalan akan timbulkan di sini:-

(i) Apakah yang menyumbangkan kepada cukai tunggakan yang sebesar RM59 juta ini? Apakah yang telah terjadi kepada efficiency dan mechanisma pengutipan cukai tanah, yang menjadikan cukai tanah tertunggak mencatatkan angka yang begitu tinggi?

(ii) Bagaimanakah Kerajaan boleh bergantung kepada mechanisma yang sama dalam pengutipan memandangkan ia jelasnya tidak cukup efficient untuk melaksanaan tugasnya? Harus diingatkan bahawa sekiranya sasaran kutipan semula sebanyak RM59 juta ini tidak dapat tercapai, maka deficit sebanyak RM50.14 juta tersebut turut akan bertambah, ini merupakan satu keadaan yang amat serius.

Surantan Hakmilik Kekal untuk Rancangan Perumahan Tersusun dan Kg Baru (Majlis Tanah Negara)

Kerajaan Negeri telah mengumumkan bahawa diskaun 80% diberikan kepada mereka yang memperbaharui tempoh pajakan untuk suratan hakmilik mereka. Saya mengalu-alukan pemberian diskaun ini, kerana pada asasnya suratan hakmilik yang dipegang memang merupakan hak milik pemilik-pemilik berkenaan.

Tetapi satu isu yang penting yang saya ingin bangkitkan di sini adalah, sekiranya Kerajaan Negeri adalah ikhlas dan benar-benar prihatin terhadap pemilikan tanah oleh mereka yang berpatutan, kenapakah sampailah hari ini Kerajaan Negeri enggan melaksanakan dan meneruskan polisi pemberian hakmilik kekal kepada Rancangan Perumahan Tersusun dan Kg Baru seperti yang dimulakan oleh Kerajaan Negeri PR terdahulu? YB EXCO dari Chenderiang pada dulunya apabila menjadi ahli pembangkang, pernah mencadangkan bahawa 90% diskaun diberikan kepada pemohon-pemohon suratan hakmilik kekal, apa yang telah terjadi selepas dilantik sebagai EXCO? Sama ada beliau tidak mampu untuk memujuk Kerajaan Negeri untuk meneruskan polisi ini? Lack of political will / ketandusan kemahuan politik!

Masalah Banjir

Bajet ini memperuntukkan pertambahan peruntukkan sebanyak RM18 juta untuk Jabatan Pengairan dan Saliran, dan jumlah sebanyak RM11.2 juta adalah untuk rancangan tebatan banjir dan saliran Bandar.

Saya ingin menarik perhatian bahawa isu banjit kilat merupakan satu masalah yang serius di kawasan Ipoh. Pada musim hujan, banjir kilat akan berlaku di kawasan-kawasan seperti Persiaran Cempaka Sari 13, 15, 17, 20 di Taman Cempaka, di Jalan 5 Kg Simee, Tadika Mariaville Jalan Tambun, Jalan SA Lingam Taman Ipoh Selatan dan air tertakung berdekatan dengan Taman Ipoh – Courts Mamooth dan kawasan sepanjang longkang yang bersambungan ke Sg Senam.

Saya berharap bahawa MBI dan JPS dapat kerja bersama-sama dalam isu penebatan banjir, dan memastikan sistem saliran adalah mencukupi untuk menampung keperluan dengan pembangunan skim-skim perumahan yang semakin pesat.

Lembaga Air Perak

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan penghargaan kepada lembaga Air Perak yang selalunya memberikan balasan dan tindakan awal ke atas aduan-aduan yang disalurkan. Untuk konteks ini, kita telah nampak peruntukkan diberikan kepada LAP dan saya berharap beberapa masalah rakyat dapat diselesaikan dalam masa terdekat.

Di kawasan Kg Simee dan Taman Cempaka yang mana piping LAP telahpun lama dan tersekat, menyebabkan bekalan air amatlah kecil. Saya telah dimaklumkan bahawa LAP tidak mempunyai peruntukkan yang mencukupi untuk selesaikan masalah khasnya apabila pihak berkuasa tempatan mengkehendaki LAP untuk menurap semula jalan-jalan yang telah dijalankan kerja-kerja penukaran pipe. Akibatnya, penduduk-penduduk terpaksa “bayar sendiri” untuk menyelesaikan masalah ini.

Saya mencadangkan bahawa LAP perlu merizabkan sebahagian peruntukkan untuk menyelesaikan masalah-masalah ini dan menggantikan pipe-pipe yang mana perlu.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menyentuh berkenaan dengan perjanjian migrasi asset Lembaga Air Perak dengan Syarikat Pengurusan Aset Air Berhad yang bakal dimaterai. Saya ingin membangkitkan persoalan di sini bahawa dengan perjanjian tersebut, samaada Kerajaan Negeri akan kehilangan pendapatan dari LAP sebanyak RM70juta atau lebih setiap tahun, dan bagaimanakah Kerajaan Negeri dapat menjamin bahawa harga bekalan air tidak akan meningkat dan hak pengurusan bekalan air masih dipegang oleh Kerajaan Negeri? Kita tidak mahu lihat suatu keadaan bahawa Kerajaan Negeri kehilangan hak prerogrativenya semata-mata untuk mencapai pengurangan hampir RM900 juta hutang negeri.

Penurapan Jalan-Jalan yang lama

Terutama sekali pihak saya ingin ucapkan terima kasih kepada pihak berkuasa tempatan MBI, yang menjawab kepada permintaan Rakyat dengan menurap semula kawasan-kawasan perumahan di kawasan Canning. Saya ingin bangkitkan di sini bahawa kawasan lain seperti Taman Ipoh (khasnya Jalan Carlos / Jalan Devadason), Kg Simee, dan juga Taman Cempaka yang mana jalan-jalan perlu diturap semula. Selain itu, jalan perajurit Taman Ipoh Timur yang sekarang telah menjadi jalan utama erlu diturapkan semula secara keseluruhannya. Saya berharap bahawa suatu jaminan diberikan oleh MBI untuk melaksanakan kawasan-kawasan tersebut. Harap MBI tahu bahawa penurapan secara “patching up” untuk kawasan-kawasan tersebut adalah tidak memadai.

Keamanan dan Keselamatan – masalah jenayah

Masalah jenayah merupakan satu masalah yang menghantui rakyat sekarang ini. Kita sedia maklum bahawa Ipoh sekarang adalah digeruni dengan gejala jenayah. Masalah jenayah yang begitu serius dan rampant sehinggalah rakyat tidak berasa selamat bukan sahaja di atas jalan, tetapi juga apabila berada di dalam rumah sendiri!

Baru-baru ini masalah jenayah di kawasan saya terutamanya kawasan berdekatan Taman Ipoh Timur adalah amat serius. Dalam satu minggu yang lepas terdapat sekurang-kurangnya 2 case pecah cermin kenderaan, satu ke rompakan dengan senjata dan satu snatch kes. Hanya pada minggu lepas, beberapa orang cuba menceroboh rumah jiran saya pada pukul 12 tengahari dan ia dirakam dalam CCTV!

Salah satu punca yang dikenalpasti adalah kekurangan anggota untuk menjaga suatu kawasan yang begitu besar, iaitu Balai Polis Bercham terpaksa bertanggungjawab untuk kawasan termasuk kawasan Bercham dan Taman Ipoh Timur yang projek perumahan adalah begitu maju. Pihak polis harus mengaturkan lebih ramai peronda untuk menjalankan rondaan yang lebih kerap, dan juga mengkaji cadangan untuk membahagikan kawasan kepada 2 unit balai polis yang berasingan, dengan menambahkan satu balai polis khasnya untuk Taman Ipoh Timur. Untuk penyelesaian jangka masa pendek, adalah dapat membantu sekiranya pondok polis dapat ditubuhkan di kawasan yang sibuk di Taman Ipoh Timur.

Untuk menangani masalah, saya memohon supaya Ketua Polis Negeri dapat mengaturkan satu dialogue bersama untuk mencari jalan penyelesaian. Pada masa yang sama, saya juga berharap bahawa pihak berkuasa tempatan dapat memberikan panduan kepada penduduk-penduduk yang ingin membina pondok kawalan sendiri dengan palang halangan di kawasan perumahan untuk mengurangkan masalah jenayah.

Pemberian Peruntukkan kepada semua Ahli Dewan

Saudara saya dari kawasan Teja pada hari semalam telah membangkitkan isu berkenaan dengan peningkatan elaun bagi ahli-ahli YB sekalian. Di sini, izinkan saya mencadangkan bahawa, demi membolehkan ahli-ahli YB di sini untuk melaksanakan tanggungjawab dengan sebaik mungkin, saya ingin mendapatkan satu komitment daripada rakan-rakan sejawat di sebelah sana dan di sebelah sini, bahawa tidak kira PR atau BN yang memenangi pilihanraya yang akan datang, peruntukkan bahkan daripada Kerajaan Persekutuan ataupun Kerajaan Negeri yang sama haruslah diberikan kepada mereka yang terpilih tanpa mengikut parti yang diwakili. Dengan adanya peruntukkan tahunan yang tetap, maka sebahagian masalah-masalah rakyat dapat diselesaikan tanpa perlu dirujuk kepada pihak berkuasa tempatan dan ini dapat mengurangkan beban bah dari Ahli-ahli YB ataupun pihak berkuasa tempatan.

Saya selalu mempercayai bahawa ini adalah polisi yang harus dilakukan, dan keputusan pemilihan rakyat haruslah dihormati. Biarlah kita sama-sama mencapai sesuatu yang bermakna dan bermanfaat sebelum berakhirnya tempoh kita menjelang PRU-13.

1Malaysia? Malaysian First, Race Second?

Perkara terakhir yang ingin saya bangkitkan adalah berkenaan dengan Gerai 1Malaysia. Rakan saya dari Teja menyatakan bahawa perkataan 1Malaysia itu “sui”, tetapi saya lebih mengambil berat suatu masalah di hadapan kita adalah, apakah maksud sebenar 1Malaysia? Berapakah ramaikah rakan di sebelah sana yang betul-betul mengangkuhkan (really appreciate) konsep sebenar?

Apabila kita melaung-laungkan konsep 1Malaysia, kita masih boleh nampak bagaimana isu-isu dan kenyataan perkauman dibangkitkan. Dato’ Ahmad Ismail yang membangkitkan isu “balik Negara Cina” masih diterima dengan tangan terbuka oleh UMNO. Menteri pula menuduh warga Cina dan India tidak patriotic. Apa yang terjadi dengan konsep 1Malaysia?

Saya mempunyai satu impian, satu impian yang mana Negara kita pada suatu hari nanti, Negara ini akan bangun, dan melaksanakan maksud sebenar yang mana kesemua insan adalah dilahirkan samarata. Saya mempunyai satu impian, apabila anak cucu saya dalam suatu hari nanti, tidak lagi akan dibezakan dengan warna kulit, tetapi dengan kandungan perangai mereka. Saya mempunyai satu impian, bahawa suatu hari nanti, kesemua rakyat boleh dengan bangganya mengisytiharkan mereka sebagai “rakyat Malaysia” yang sebenar.

Apabila konsep 1Malaysia dimartabatkan oleh rakan saya di sebelah sana, saya ingin mencabar rakan-rakan di sebelah sana, untuk membuat pengisytiharan bahawa diri sendiri adalah “Malaysian First, race Second”.

Saya mengistiharkan saya sendiri di sini, Saya adalah “Malaysian First, Chinese Second”.

Kesimpulan

Saya selalunya percaya terhadap apa yang dinyatakan: “ta’muruna bi al-ma’ruf wa tanhawna ‘an al-munkar”. O you who belive! You are the best of mankind, enjoining what is right and forbidding what is wrong”. Biarlah kita sama-sama mendokong segala yang benar dan mengelakkan segala yang salah demi memelihara mandate yang diberikan oleh Rakyat dalam pilihanraya 308 yang lalu.

Salam Ketuanan Rakyat, salam “Malaysian first, race second”

Sekian, terima kasih.

Teks Ucapan Bajet Negeri Perak 2012 oleh YB Tuan Nga Kor Ming


TEKS UCAPAN YB TUAN NGA KOR MING SEMPENA PERBAHASAN BAJET NEGERI PERAK TAHUN 2012

Salam sejahtera TYP. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada TYP kerana memberi keizinan untuk saya mengambil bahagian dalam perbahasan rang undang-undang enakmen perbekalan dan belanjawan Negeri untuk tahun 2012. Saya bangun untuk membahas bajet penting ini kerana ia kemungkinan besar akan menjadi bajet terakhir untuk BN. Sebagai mukadimah, saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada YB Pangkor kerana pembentangan bajet kali ini telah “Berjaya” mencatat sejarah dan mencipta rekod Negeri Perak paling kurang dalam 4 aspek.

Pertama, bajet deficit setinggi RM50.14 juta ini adalah bajet defisit yang paling tinggi sepanjang 3 penggal saya berada dalam Dewan yang mulia ini. Jika dibandingkan dengan tahun ini, deficit RM50.14 juta adalah satu peningkatan yang mendadak sebanyak RM20.45 juta, satu keadaan yang tidak mungkin membanggakan kita yang penuh bertanggungjawab, kecuali pihak tertentu yang masih Gila di abun-abun dan terus bersikap angan-angan Mat Jenin.

Kedua, paras hutang Negeri kini telah mencipta sejarah paling teruk dengan jumlah hutang Negeri meningkat ke RM975 juta setakat 15/11/2011; ia satu pertambahan sebanyak RM72 juta dalam tempoh 12 bulan jika dibandingkan dengan jumlah hutang tahun lepas yang berjumlah RM903.8 juta. Jumlah wang ini adalah lebih banyak dari segala skim kerajaan untuk kesejahteraan rakyat termasuk skim micro credit, program bantuan rumah, program bantuan barangan makanan, program bantuan wang tunai musim perayaan, skim Tabaruk dan program kluster Ekonomi Keluarga yang kesemuanya hanya berjumlah 19 juta sahaja. Jika mengambil hutang untuk memberi gula-gula tanpa menimbangkan akibatnya, ia adalah cara peny wise, pound foolish.

Yang lebih merisaukan rakyat adalah kecenderungan ledakan hutang yang semakin menggunung dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini bermula dari zaman YB Pengkalan hulu menjawat jawatan Menteri Besar. Hutang Negeri telah menaik dari RM182 juta pada tahun 2000 hingga ke RM975 juta pada tahun ini. Jumlah hutang ini adalah kenaikan sebanyak 535%. Jika ada lagi pihak yang masih membisu atau memilih untuk berpura-pura, saya rasa mereka perlu insaf dan kembali ke pangkuan jalan. Bah kata pepatah Melayu, Jika tidak berada-ada, masakan tempua bersarang rendah.

Adalah tanggungjawab wakil kerajaan untuk memberi penjelasan penuh mengapa hutang negeri telah berganjak sebanyak RM72 juta dalam tempoh yang begitu singkat. Apakah tujuan wang itu dibelanja? Siapa yang memperolehi manfaat? Kesemua ini perlu diberikan penjelasan penuh kerana segala pinjaman yang diambil oleh kerajaan pada hari ini akan dibayar oleh segenap lapisan Rakyat Negeri yang tercinta ini pada hari esok. TYP, jangan lupa wang rizab kerajaan negeri jika mengikut nilai buku, jumlahnya hanya RM758 juta, perbezaan dengan hutang negeri adalah RM217 juta, satu jurang perbezaan yang besar dan beban yang berat. Saya ingin mengingatkan kepada kerajaan BN bahawa ‘Gunung yang tinggi akan runtuh jika setiap hari digali’. Biar bagaimana sekalipun banyaknya harta itu ia akan habis juga jika selalu dibelanjakan dengan boros dan tidak ada usaha untuk menambahkannya.

Kemelut kewangan yang sedang melanda kerajaan persekutuan barangkali harus dijadikan ikhtibar oleh kerajaan Negeri jika kita tidak ingin menggadaikan masa depan anak cucu kita. Saya mengimbas kembali pada 1997, iaitu tahun apabila Asia Tenggara dilanda musibah krisis kewangan, ketika itu Malaysia menanggung hutang sebanyak RM90 billion, tetapi dalam tempoh yang begitu singkat, hutang Negara kita telah melonjak ke paras RM450 billion menjelang bulan depan. Ini adalah satu peningkatan mendadak sebanyak 504% dalam tempoh kurang dari atu setengah dekad. BN boleh terus bersikap katak dibawah tempurung tetapi kini rakyat telah celik dan tidak akan dilembukan oleh Kondo lembu seperti yang terjadi dalam skandal National Feedlot Centre(NFC) baru-baru ini.

Ketiga, bajet kali ini juga menyaksikan perbelanjaan jumlah wang paling besar dalam sejarah kita. Kos perbelanjaan sebanyak RM915 juta adalah satu jumlah yang besar dan jika tidak ditangani dengan berhemah dan berwaspada, dengan kemungkinan enakmen perbekalan yang bakal kita saksikan, perbelanjaan kita dengan mudah akan melepasi paras RM1 billion dengan deficit yang lebih besar.

Keempat, bajet ini juga mempamerkan jumlah tunggakan cukai tanah yang semakin berat sehingga menjadikan slogan kerajaan Negeri “Tunggakan Sifar” bahan ketawa yang sinis tetapi pahit. Dalam bajet kali ini, ia jelas menunjukkan bahawa tunggakan cukai tanah pada tahun 2012 akan berjumlah RM59.69 juta. Ini merupakan satu peningkatan lebih 100% jika berbanding dengan tahun ini yang berjumlah RM29.69 juta. Ini terbukti terdapat kepincangan dari pengurusan kewangan kerajaan negeri BN dan displin kewangan perlu diperketatkan.

SETINGGAN SIFAR JADI “KOSONG’ 

TYP, Kerajaan BN memang terkenal dengan pelbagai slogan dan wacana omong kosong untuk melanjutkan taliah hayat politik mereka yang kini tinggal nyawa ikan sahaja. Dulu Dr Mahanthir tersohor dengan slogan “ Bersih, Cekap, Amanah’ , kemudian disusuli dengan Pak Lah “ cemerlang, gemilang dan terbilang’ dan kini pula dengan laungan “ Sapu Malaysia”, kesemuanya terbukti Jauh menyalak kuat, dekat mencawat ekor. TYP masih ingat lagi pada 1999, ketika itu YB Pengkalan Hulu yang menjadi MB telah melancarkan kempen “Setinggan Sifar” menjelang 2005. Apa sudah terjadi? Kini bajet 2012 masih giat menyebuk setinggan sifar, malahan masih terdapat 4288 keluarga setinggan yang terpaksa menetap dan mendiami tapak secara tanpa izin. Kempen kerajaan yang bersikap hangat-hangat tahi ayam ini telah menjejaskan kewibawaan dan keyakinan rakyat terhadap BN yang kian hilang popularitinya. Lihatkan kempen “ Inflasi Sifar”, “Tunggakan Sifar” dan “Setinggan Sifat”, semuanya serba tidak menjadi kerana kepimpinan BN yang lemah dan tamak.

KONTINJEN PERAK MENDUDUKI TEMPAT TERAKHIR DI SUKMA

TYP, apabila pemimpin BN sibuk mengampu dan puji sendiri, Negeri Perak terus merosot dibawah pimpinan BN yang penuh dengan rhetoric dan hilang hala tuju. Sebgai bukti, mutu sukan Negeri kini telah menjunam ke tahap yang membimbangkan. Kontinjen Negeri pada tahun ini menduduki kedudukan paling bawah pada sukan SUKMA tahun ini, skuad negeri kalah kepada semua Negeri termasuk semua Negeri yang dipimpin oleh Pakatan Rakyat, ini adalah satu prestasi yang paling teruk sepanjang sejarah SUKMA. Jelas EXCO sukan gagal menepati KPI yang disasar dan oleh ini, saya dengan berat hati mencadangkan : Exco sukan dipotong gaji satu bulan sebagai tanda memikul tanggungjawab atas prestasi hamper tersebut supaya ia dijadikan satu ikhtibar.

PERAK PALING RAMAI KELUARGA MISKIN

Selain itu, walaupun YB Pangkor berwar-war bajet ini merangkumi segala aspek disusuli Pengkalan Hulu bahawa ini bajet is the best ever bugget , sebaliknya mengikut Unit Perancangan Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, Negeri Perak kini mempunyai paling ramai bilangan keluarga yang berpendapatan rendah diseluruh Malaysia. Mengikut EPU, Negeri Perak kini mempunyai sejumlah 192,000 buah keluarga yang mempunyai pendapatan bulanan kurang dari RM2300 satu bulan, jumlah tersebut adalah sebanyak 12.2 % dari semua keluarga yang berpendapatan rendah. Jumlah tersebut adalah paling ramai diseluruh tanahair kita. Ini jelas terbukti selepas 54 tahun dibawah BN, bukan sahaja BN gagal menerajui negeri kita menuju ke paras pendapatan yang bermaruah sebaliknya ramai rakyat kita masih hidup melarat khususnya orang Melayu.

Peruntukan Hal Ehwal Bukan Islam jatuh dari RM8 juta ke RM3.5 juta

TYP, walaupun kerajaan BN bermegah dengan gagasan ulung 1 Malaysia, tetapi acuannya sama, bentuknya tetap tidak berubah. Sebagai contoh, dalam bajet ini peruntukan kepada hal ehwal bukan Islam telah merosot dari RM8 juta seperti yang diumumkan oleh YB Chenderiang dan kini menyusuk sehingga RM3.5 juta sahaja dan ia termasuk RM500 ribu untuk masyarakat Sikh. Peruntukan sedikit ini tidak memadai untuk menampung keperluan masyarakat bukan Islam memandangkan bilangan penduduk Negeri Perak bukan Islam adalah lebih kurang 51% dari jumlah penduduk yang sedia ada. Kejatuhan dan kemerosotan yang ketara ini menunjukkan bahawa BN mengamalkan sikap talam dua muka dan parti MCA, MIC dan Gerakan yang memilih membisu seribu bahasa terbukti mereka hanya boneka kepada UMNO sahaja.

Kemudahan infrastruktur perlancongan perlu dipertingkat

TYP, saya rasa terpanggil untuk membangkitkan isu tahun melawat Perak 2012 yang telah menetapkan sasaran 5 juta orang pelancong yang diunjur untuk membawa pendapatan 5 billion kepada KDNK Negeri kita. Perlu diingatkan walaupun kerajaan Negeri memperuntukkan 18 juta untuk tujuan menjayakan kempen ini tetapi apa yang lebih penting adalah Perak benar-benar live up to its reputation as The State of nature, culture & heritage sebagaimana dipamerkan oleh Tourism Perak. Yang membimbangkan saya adalah kemudahan asas destinasi perlancongan yang banyak terbengkalai dan tidak menepati namanya. Saya risau jika kerajaan tidak mengambil tindakan segera, pelancong yang datang melawat Perak bukan membawa pulang senyuman manis tetapi kenangan pahit kerana mereka akan rasa tertipu dengan kemudahan asas yang banyak berupa gajah putih.

Projek Cable Car Bukit Maxwell tinggal bayang sahaja

Sebagai contoh, semasa lawatan saya ke Bukit Maxwell, Taiping, satu destinasi perlancongan yang mengasyikkan hati kini telah menyayakkan hati. Sebagai destinasi perlancongan utama di Daerah Larut Matang, dan Selama, ia hanya mempunyai 2 buah kereta jip dengan 2 orang pemandu. Saya mendapati sekurang-kurangnya terdapat 4 projek Gajah Putih yang menghanguskan wang rakyat. Umpamanya Rumah makan angin yang dibina dengan kos RM3 juta kini dibiarkan usang dan penuh dengan semak samun sehingga menjadi sarang semut. Tea Garden namanya cantik tetapi dak Nampak ada tanaman Teh dan rumah rehat terbengkalai sejak lebih 2 tahun dahulu. Tambahan lagi, taman bunga Tulip yang dahulunya diwar-warkan oleh kerajaan kini bertukar wajah jadi tapak tanaman kaktus tanpa sekuntum bunga Tulip. Kini tapak tersebut seolah-oleh menjadi harta syarikat kroni kononnya dengan sewa RM1 sahaja tetapi kerajaan dan rakyat tidak mendapat sebarang manfaat. Yang lebih menyayatkan hati adalah Observation Desk yang sepatutnya dijadikan tarikan pelancong kini bertukar wajah jadi bangunan merbahaya sehingga papan bangunan runtuh dan hancur. Bayangkan apabila pelancong luar Negara membaca risalah Tourism Malaysia yang penuh gambar berwarna-warni tetapi hakikat sebenar adalah menghampakan, mereka akan berasa tertipu dan Reputasi Negeri kita akhirnya akan menerima padah.

TYP, demi pembangunan perlancongan di Bandaraya Warisan Taiping yang juga diwakili oleh saya, saya ingin memohon satu penjelasan penuh tentang kedudukan sebenar projek pembinaan kereta kabel di Bukit Maxwell. Walaupun YB Pangkor pernah membuat pengumuman bahawa kereta cable yang menelan kos RM60 juta akan bermula tahun ini tetapi sehingga saat ini segalanya tetap dengar bunyi, tiada bayang. Apakah benar pemaju yang dipilih oleh BN tidak berupaya membinanya kerana tidak cukup modal? Apakah benar jika tidak cukup modal, mengapa kerajaan BN membuat keputusan memilih syarikat tersebut? Semua warga Taiping kini menunggu jawapan dari kerajaan untuk kisah benar.

TYP, Selain itu, Lihatlah juga kepada kompleks Sejarah Pasir Salak yang cuba mengagong-agongkan bekas MB Ramli Ngah Talib dan Riverine Resort yang BN belanjakan lebih RM56 juta. Bagaimana keadaannya sekarang? Berapakan pendapatan yang dijanakan dari projek tersebut?

TYP, memandangkan keadaan di atas, sukacita saya cadangkan jumlah RM18 juta ini diagihkan sebahagian besarnya untuk memperbaiki dan memulihkan infrastruktur kemudahan awam di semua destinasi perlancongan dan bukan membelanja dengan boros dengan promosi iklan sahaja yang tidak mencerminkan keadaan sebenar. Seperti pengumumam YB Sg Rapat, bahawa beliau menyatakan kerajaan akan belanja wang rakyat menghantar kontinjen makan angin memanjat Gunung Kota Kinabalu dan memacukan bendera Perak atas gunung tersebut sebagai tanda promosi Tahun Melawat Perak. Gimick sedemikian tidak akan membawa manfaat kepada Perak sebaliknya ia adalah satu pemborosan wang rakyat yang tidak masuk akal.

Mengikut Laporan Ketua Audit Negara, terdapat sekurang-kurangnya 8 projek Gajah Putih bernilai RM22 juta dalam Negeri kita dan jika termasuk jeti dekat Pangkor yang menelan RM28 juta, jumlah RM50 juta ini sebaik-baiknya jika dibelanja dengan penuh berhemah, Negeri kita tidak akan ada belanjawan defisit sebaliknya kita akan mempunyai belanjawan seimbang. Pembaziran demi pembaziran dan pemborosan yang ketara kini telah mendatangkan kegawatan kewangan yang terpaksa dipikul oleh kita semua.

Cadangan Pembangunan DUN Pantai Remis

TYP, memandangkan bajet kali ini memperuntukkan sejumlah RM321 juta tabung pembangunan, demi kesejahteraan rakyat dan kemudahan penduduk Ayer Tawar yang diwakili oleh saya, sukacita saya mencadangkan bahawa kerajaan memyambunng semula pembinaan jalan di jalan Api Kong sehingga ke Batu 16 di belakang pecan besar Ayer Tawar. Pembinaan jalan tersebut pernah diluluskan oleh kerajaan PR dan anggaran kos oleh JKR adalah RM5 juta. Pembinaan jalan tersebut akan membawa impak besar kepada kawasan Ayer Tawar dan rakyat akan mengenang jasa kerajaan kerana tidak memilih bulu walaupun ia adalah cadangan konstruktif dari wakil rakyat PR. TYP, memandangkan bajet kali ini adalah begitu tinggi, saya rasa adalah adil dan setimpal bahawa projek mencegah banjir dan pembinaan People’s park dan Speaker corner yang pernah dicadangkan diteruskan di padang awam sebelah SMK Ayer Tawar. Ia adalah satu projek berkepentingan awam & berpandangan jauh supaya penduduk Ayer Tawar bebas dari mala petaka Banjir yang sudah lama merunsingkan.

TYP, kerajaan BN sentiasa menekankan bahwa mereka pentingkan Demokrasi dan bukan Demonstrasi, tetapi terbukti corak pentadbirannya jauh dari menepati janji. Saya bagi contoh, semasa pemerintahan PR, kita kembalikan kuasa kepada rakyat untuk memilih ketua kampong di semua 817 buah kampong Melayu Tradisonal dimana sekitar 30% juga dimenangi oleh warga kampong yang menyokong UMNO. Sistem Pemilihan Ketua Kamping ini terbukti PR komited untuk menganjurkan konsep demokrasi walau sehingga ke peringkat akar umbi. Bagaimanapun, setelah berlakunya rampasan kuasa pada Februari, 2009, kerajaan UMNO-BN yang zalim telah memecat semua ketua kampong yang dipilih oleh rakayat dan sebaliknya digantikan sistem perlantikan yang bercorak kuku besi dan untuk kuncu-kuncu dan hulu baling UMNO sahaja. Pemecatan ketua kampong tanpa sebarang pampasan kepada mereka yang mendapat mandate rakayat adalah satu perbuatan yang zalim dan menjijikkan. Apakah salah mereka? Adakah mereka rasuah? Rompak? Curi? Semuanya tidak tetapi mereka tetap dipecat kerana tidak menyokong UMNO.

TYP, BN sanggup membuang duit rakyat demi kerakusan mereka untuk kekalkan kuasa mereka. Sebagai contoh, untuk 5 negeri yang diperintah oleh PR, walaupun sudah wujud system JKKK yang setelah kian lama wujud, BN mewujudkan system dua kuda dengan mengadakan JKKP dan tindakan sedemikian telah memecah belahkan warga kampong dan mengakibatkan rakyat menanggung kos tambahan yang sepatutnya boleh dijimatkan. Umpamanya kerajaan terpaksa membayar RM603 juta imbuhan dan emolument kepada semua 15,291 Ketua Kampung JKKP dan JKKK. Jika BN menghormati mandat rakyat, jumlah besar ini boleh dijimatkan dan disalurkan untuk pembangunan Negeri.


Sebagai natijah, belanjawan ini bukan bajet omong kosong, ini bukan bajet angan-angan, juka bukan bajet yang menjanjikan bulan dan bintang dan ia semestinya bukan bajet buku jingga. TYP, Ini adalah bajet Defisit beri gula, bajet pancing undi, bajet angkat hutang untuk memperdayakan rakyat, ini bajet pilihanraya dan ini bajet yang akan memenangkan Pakatan Rakyat, Insya Allah.

Sekian, Terima Kasih. Saya menyusul tidak menyokong usul yang sebegitu rupa.

Nga Kor Ming
Ahli Dewan Undangan Negeri Kaw Pantai Remis
23/11/11

Rabu, 2 November 2011

Bangunan SJK(T) Gopeng Dimakan Anai-anai, Keselamatan Murid Terancam

flam for photo

Kenyataan Media YB V.Sivakumar , ADUN Tronoh ,Timbalan Pengerusi DAP Perak pada 2 November 2011 di Gopeng.

 Bangunan SJK(T) Gopeng Dimakan Anai-anai, Keselamatan Murid Terancam

SJKT Gopeng merupakan sebuah sekolah yang dibina pada tahun 1965. Kebanyakan  dana untuk membina sekolah ini dikutip daripada orang ramai sebagai sumbangan ikhlas pada masa itu. Sekolah ini merupakan sebuah sekolah bantuan penuh kerajaan.  Adakah sekolah ini menerima bantuan penuh seperti yang disyaratkan? Ini menjadi satu tanda tanya kerana kerajaan tidak prihatin dalam menyelesaikan satu masalah yang memerlukan perhatian yang segera.

Saya telah menerima aduan daripada beberapa orang ibubapa bahawa  bangunan sekolah ini telah  dimakan anai-anai. Oleh yang demikian, bangunan sekolah itu semakin hari semakin reput. Saya difahamkan pihak sekolah telah melaporkan perkara ini kepada pihak Pejabat Pelajaran Negeri Perak. Hasil daripada aduan tersebut, pihak Jabatan Kerja Raya telah menyiasat keadaan bangunan sekolah itu beberapa bulan yang lepas. Sebagai tindakan awal, pihak Jabatan Kerja Raya telah meterai salah satu daripada bilik darjah di sekolah itu. SJKT  Gopeng hanya memiliki 6 bilik darjah dan 1 daripada tidak digunakan sekarang kerana reput dimakan anai-anai. Bagaimanakah keadaan bilik-bilik darjah yang lain? Saya mendapat maklumat bahawa kesemua bilik darjah menghadapi masalah yang sama. Dalam kata lain, keseluruhan bangunan itu menghadapi masalah anai-anai yang sangat serius.

Untuk memastikan keadaan yang sebenar, saya bersama-sama dengan beberapa orang wakil Pakatan Rakyat dan NGO telah turun padang pada 2 November 2011 untuk melihat sendiri keadaan bangunan sekolah tersebut. Akan tetapi, rombongan kami telah dihalang oleh pihak sekolah daripada memasuki kawasan sekolah. Pihak sekolah memberi alasan bahawa mereka telah menerima arahan daripada Pejabat Pelajaran Negeri  supaya tidak membenarkan kami memasuki kawasan premis sekolah.

Saya rasa sedih dan kecewa kerana pihak kerajaan cuba menghalang  seorang wakil rakyat daripada menjalankan kewajiban. Adakah menjadi satu kesalahan untuk seorang wakil rakyat menyiasat sendiri aduan awam mengenai keadaan sekolah  yang membahayakan anak murid dan guru-guru? Bukankah ini merupakan  tanggungjawab  dan kewajipan seorang wakil rakyat?

SJKT Gopeng mempunyai jumlah murid seramai 200 orang. Keselamatan anak-anak ini adalah penting dan harus diberi keutamaan. Tindakan menghalang kami untuk melihat keadaan bangunan sekolah itu sendiri menambahkan keraguan dan kekhuatiran kami mengenai keselamatan murid-murid SJKT Gopeng.

Adakah kerajaan cuba mengelak dan menutup  kecuaian  pihaknya yang tidak mengambil tindakan segera  mengatasi keadaan fizikal bangunan sekolah itu yang membahayakan keselamatan penghuni-penghuninya.  Saya telah menulis surat kepada Pengarah Pelajaran Negeri Perak dan Pengarah Jabatan Kerja Raya untuk memberi maklumbalas berhubung dengan perkara ini. Ibubapa murid-murid sekolah ini sungguh mengharapkan pihak kerajaan mengambil tindakan segera sebelum apa-apa kejadian yang tidak diingini berlaku di sekolah ini.

 

YB V.Sivakumar

ADUN Tronoh